Forpladser til letbanestationer
To forpladser til letbanestationer i Kongens Lyngby
I starten af efteråret 2025 åbner Hovedstadens Letbane med 29 stationer på en 28 kilometer lang strækning, der følger Ring 3 fra Ishøj i syd til Lundtofte i nord. For Lyngby-Taarbæk Kommune skal Hartvig Consult etablere forpladser til to stationer i kommunen.
Nærmere bestemt drejer det sig om Fortunbyen, der er nummer fem på strækningen, og start/endestationen Lundtofte, hvor vi er i gang med at udarbejde projektforslag. Det sker som underrådgiver til Schønherr landskabsarkitekter, som vi også arbejder sammen med omkring Glostrup Banegårdsplads, hvor letbanen ligeledes passerer forbi.
Udformningen af selve stationerne med perroner og andet inventar er udført af Gottlieb Paludan Architects og fastlagt. I tilfældet Lundtofte station går vores opgave derfor på at skabe den ’robuste og elegante’ forplads, Schønherr har visualiseret i sit skitseforslag.
Her har landskabsarkitekterne arbejdet med forskellige temaer som tryghed, tilgængelighed, biodiversitet, drift af grønne områder og vandhåndtering, samt gangforbindelser til omkringliggende områder. Målet er et sted, der muliggør midlertidige og trygge ophold i grønne rammer for de rejsende.
For at det kan lykkes, skal vi finde nogle velfungerende løsninger, eksempelvis omkring klimatilpasning ved at lede overfladevand hen i nogle åbne bassiner. Vi er garant for, at disse løsninger er bygbare, holdbare og brugbare i mange år frem.
Fokus på bæredygtighed
I udførselsfasen står vi for byggeledelse og fagtilsyn med arbejdet, ligesom vi håndterer udbuddet til de entreprenører, der skal tage sig af selve anlægsarbejdet. Fortunbyen er noget mindre end Lundtofte, men opgaverne om nogenlunde de samme.
Stationsforpladserne skal udformes stedsspecifikt, så de bliver forankret i lokalområdet og gør letbanestoppet let genkendeligt. Det har vi fokus på sammen med Schønherr, når det gælder det videre arbejde, eksempelvis når vi overvejer plantevalg, materialevalg, udformning af inventar og så videre.
Der skal udgraves i en dybde af omkring en halv meter under terræn for at etablere bærelag til belægninger, mens de nødvendige afvandingsledninger skal to meter ned. Skinnerne er allerede lagt og perronerne er på plads, så arealerne rundt om er næste skridt.
Generelt ønsker Lyngby-Taarbæk Kommune fokus på, hvordan projekterne kan blive så bæredygtige som muligt inden for de økonomiske og tidsmæssige rammer. Det omfatter blandt andet prioritering af hjemmehørende arter og bevaring af eksisterende beplantning i videst muligt omfang.
Når projektforslaget er færdigt og godkendt af bygherre (Lyngby-Taarbæk Kommune), kan vi udfærdige de udførselstegninger, der skal bygges efter, samt de udbudsbestemmelser, der skal gives tilbud på baggrund af.
Den økonomiske ramme for begge forpladser tilsammen er 9,85 millioner kroner, hvilket dækker både anlægsudgifter, forundersøgelser og øvrige omkostninger, samtlige honorarer og eventuelle uforudsete udgifter. Dertil kommer 500.000 kroner om året til drift af pladserne.
Stationsforpladserne skal efter planen være anlagt og afleveret 1. juli 2025, således at de kan tages i brug 1. september 2025, hvor letbanen er sat til at åbne. Hovedstadens Letbane forventes ifølge passagerprognosen at transportere ca. 14 mio. passagerer om året fra 2030.
Fotos:
Hovedstadens Letbane/Gottlieb Paludan Architects.